TIETOA OUTOKAIRA TUOTTAMHAN RY:STÄ

Outokaira tuottamhan ry on yksi Suomen 53 Leader-ryhmästä. Outokaira tarjoaa neuvontaa ja rahoitusta maaseudun monipuoliseen kehittämiseen Pellon, Ylitornion ja Tornion alueella. Outokairan on maaseudun kehittämisyhdistys, joka noudattaa toiminnassaan Leader-periaatteita. Tutustu Leader-toimintaan.

Mikä on Outokaira?Mikä on Leader? Outokairan strategiaYhdistysLiity jäseneksiOutokairan omat hankkeet

Outokaira tuottamhan ry:n hallitus

Outokaira tuottamhan ry on yksi Manner-Suomen 52 Leader-ryhmästä. Manner-Suomen Leader-ryhmien lisäksi Ahvenanmaalla on yksi Leader-ryhmä. Outokairan toiminta-alueeseen kuuluvat Pello, Ylitornio ja Tornio. Outokairan kehittämistä EU-rahoituskaudella 2023–2027 ohjaa alueen asukkaiden kanssa yhdessä laadittu Ylpeästi etheenpäin! -strategia.

Outokaira tuottamhan ry eli Outokaira on yhdistys, jossa on noin 200 jäsentä. Outokairassa työskentelee vakituisesti kaksi henkilöä: toiminnanjohtaja ja toimistosihteeri. Lisäksi Outokaira toteuttaa omia hankkeitaan, joihin se palkkaa työntekijöitä. Tutustu Outokairan työntekijöiden yhteystietoihin.

Outokairan rahoitettavat hankkeet päättää hallitus, jonka valitsee vuosikokous kerran vuodessa. Hallitus muodostetaan kolmikanta-periaatteella. Tämä tarkoittaa sitä, että hallituksessa ovat edustettuina niin alueen julkishallinnon edustajat, järjestöjen tai yhdistysten edustajat sekä vapaat alueen kansalaiset. Outokairan sääntöjen mukaan alueen julkishallinnon edustajat ovat alueen kuntien luottamushenkilöitä tai virkamiehiä. Outokairan hallitus kokoontuu noin 7–9 kertaa vuodessa, kokouspaikka vaihtelee Outokairan alueella. Toisinaan hallituksen kokouksia pidetään myös etänä.

Vaihtuvuuden takaamiseksi on määritelty kuuden vuoden enimmäiskausi, jonka yksi ihminen yhtäjaksoisesti saa olla hallituksessa. Henkilön kolmikanta voi muuttua tuona aikana. Kuuden vuoden määräajan tultua täyteen tulee henkilön viimeistään luopua hallituspaikasta.

Outokairan hallitus 2023–2024:

Erovuoroisuus merkitty sulkeisiin.

Tornion edustus
  • Kunta, varsinainen jäsen: Pertti Pirttimaa (2025)
    • Kunta, varajäsen Vilho Tikkanen (2025)
  • Järjestö, varsinainen jäsen: Airi Vaaramaa (2025)
    • Järjestö, varajäsen: Jani Konstenius (2026)
  • Maaseudun asukas, varsinainen jäsen: Marianne Junes-Leinonen (2026), hallituksen puheenjohtaja
    • Maaseudun asukas, varajäsen: Markku Yliniva (2025)
Ylitornion edustus
  • Kunta, varsinainen jäsen: Heli Syväjärvi (2024), hallituksen varapuheenjohtaja
    • Kunta, varajäsen Tommi Knuuti (2025)
  • Järjestö, varsinainen jäsen: Helena Alaviippola (2025)
    • Järjestö, varajäsen: Markus Luiro (2024)
  • Maaseudun asukas, varsinainen jäsen: Eliisa Kangas (2026)
    • Maaseudun asukas, varajäsen: Eija Törmänen-Jääskö (2026)
Pellon edustus
  • Kunta, varsinainen jäsen: Emma-Maria Mäki (2024)
    • Kunta, varajäsen Joku
  • Järjestö, varsinainen jäsen: Risto Kuusijärvi (2024)
    • Järjestö, varajäsen: Erkki Kangas (2024)
  • Maaseudun asukas, varsinainen jäsen: Sofia Petäjäniemi (2026)
    • Maaseudun asukas, varajäsen: Liisa Mäkikyrö (2026)

Yhdistyksen säännöt

Outokaira toimii yhdistyslain ja omien sääntöjensä mukaan. Tutustu Outokaira tuottamhan ry:n sääntöihin (pdf).

Liity jäseneksi

Haluan liittyä: